Tvivl skaber innovation
Nyansatte ser på organisationen med friske øjne
I ugen op til skolestart bød Køge Handelsskole velkommen til 40 nye medarbejdere på introskursus. Her stifter de nye sammen på tværs af faggrupper bekendtskab med Køge Handelsskole som organisation, skole og arbejdsplads. De nye bliver opfodret til at udfordre deres nye arbejdsplads.
Som ny medarbejder på en arbejdsplads er der altid meget at forholde sig til – nye kollegaer, nye rammer, ny arbejdskultur. På Køge Handelsskole indbydes nye kollegaer til introkursus, inden skoleårets begyndelse. Kurset afholdes uden for skolen – i år lagde Comwell Køge Strand rammerne om arrangementet. Her mødes alle de nye med skolens direktør Tim Christensen, økonomi- og vicedirektør Stig Johansen og cheferne på de pædagogiske afdelinger.
Dagens program styres af Tim Christensen, som guider de nye rundt i Køge Handelsskole som arbejdsplads. Organisatoriske værktøjer, tilgange til arbejdet og værdier, som kendetegner Køge Handelsskole såvel overordnet som afdelingsvist, præsenteres for de nye. Herud over er der tid til at få svar på individuelle spørgsmål, styr på løn og personalepolitik.
”Det er helt bevidst, vi trækker os væk hjemmefra, når vi afholder introduktionskursus. Ledelsen har ro til at fokusere på de nye – og de nye kan være sammen om at være nye i en ny kultur,” siger Tim Christensen.
”Vi har fælles organisatorisk læring på tværs af faggrupperne på dagsordenen. Vi introducerer til de værktøjer, vi bruger på både møder og i undervisningen. Vi gør det bevidst i et fagligt blandet forum, så nye undervisere og administrative medarbejdere får samme indblik i organisationen – og et større netværk på deres arbejdsplads. Vores kerneopgave er undervisning. Vi har fællestræk hen over hele organisationen og særlige måder at arbejde på,” siger Tim Christensen.
Organisation i udvikling
”Introduktionskurset er første seance, vi holder for de nye ansigter. Anden seance finder sted lokalt på den afdeling, den nye begynder på. For underviserne er anden seance fx kridtholderkurset, hvor afdelingens helt specifikke identitet og arbejdsgang deles,” siger Tim Christensen.
”Det er spændende at møde de nye, og få deres umiddelbare respons på vores organisations kultur. Vi indvier dem i, hvordan vi arbejder, mens vi opfordrer dem til at stille spørgsmålstegn og så tvivl om det, de hører og ser. De skal udnytte – og vi skal udnytte – at de er nye i vores organisation. Det er den måde, vi udvikler os på og forbliver innovative. Tvivl og underen skaber innovation og såvel personlig som organisatorisk underen. De nye, som kommer udefra – både dem med stor erfaring og de helt nyuddannede – kan udfordre os – og gøre os endnu skarpere og endnu bedre,” siger Tim Christensen.