OK som emne i Afsætning
OK Benzins marketingchef Ole Kjeldgaard besøgte for nylig Køge Handelsgymnasiums to ældste årgange på International Business Studies i afsætning på højt niveau hos lektor Dagny Thomsen. Emnet var sponsorering.
”En ganske almindelig onsdag formiddag holdt marketingchef Ole Kjeldgaard foredrag for 90 studerende på Køge Handelsgymnasium om benzinfirmaets markedsføringsstrategi med særligt fokus på sponsorering,” fortæller lektor Dagny Thomsen. ”Ole Kjeldgaard fortalte vores studerende om OK’s brug af sponsoraktiviteter på konsumentmarked og producentmarked. Netop sponsorering adskiller OK fra de øvrige benzinmærker. Kunderne kan få et OK-benzinkort med sponsoraftale og dermed hjælpe deres lokale sportsklub til fx bedre træningsforhold. Aftalen indebærer at hver gang en kunde tanker en liter benzin, giver OK seks øre til sportsklubber i kundens lokalområde. På den måde kan kunden være med til at sponsorere direkte til nyt udstyr og vedligeholdelse,” fortæller Dagny Thomsen om OK’s unikke koncept. ”OK sælger benzin og diesel fra automater, hvor kunden både tanker og betaler direkte ved standeren. Der ligger typisk en OK-tankstation nær ved en brugsforening eller en COOP Danmark-butik – og det styrker hele tanken om lokal sponsorering og det lokale liv. Ole Kjeldgaard fortalte også, hvordan OK formår at holde priserne nede. De har kun to salgscentre, et distributionscenter og mere end 680 tankstationer rundt om i Danmark. OK tegner sig for 25,2 % af benzinsalget i Danmark,” fortæller Dagny Thomsen.
Fra teori til praksis
”Det var interessant for vores studerende at høre om grundlaget for OK’s placering på det danske energimarked. Vores studerende havde forberedt sig godt. Vi havde på forhånd formuleret spørgsmål til Ole Kjeldgaard, som havde indarbejdet dem i sit oplæg. Undervejs i oplægget var vores studerende aktive og spørgelystne og det, der specielt tiltrak deres opmærksomhed var visningen af OK’s seneste tv-reklamer på YouTube,” fortæller Dagny Thomsen. ”Efterfølgende spurgte vores studerende ind til OK’s målgrupper og priser. Alle var meget tilfredse med foredraget – og det er altid spændende at få konkrete input fra virkeligheden. De praktiske erfaringer som en marketingschef fra fx OK har med til vores studerende supplerer altid det daglige arbejde i undervisningen godt,” siger Dagny Thomsen. ”Den slags møder giver vores studerende mulighed for at se teori i praksis – og det styrker læringen.”